Sunday 16 September 2012

Dedicated to..

Billions all of people blog nowadays with all sorts of stories and things to share with countless intents and agendas. Blogging now has evolved from just served as 'My Dear Dairy' to motivational and inspiring stories sharing, knowledge and skills broadcasting and also platform to trigger useful discussion on subject related to economics, religion, politics, medical practice, health, education and the list goes on and on.

Well, that reminds me of my original intent of entering the blogger community.  As the blog's name suggest, these writings is basically dedicated to my beloved babies, Muhammad Amirul Hakim and Muhammad Amirul Hafiz. I wish to capture my personal experience fused with other extraordinary beings which I came across in my life hoping that it will be of benefit to them and perhaps their younger brothers and sisters (kalau ada rezeki :D ), InsyaAllah. It will be a part and parcel of raising up my imam mudas :) Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anak2 ibu dan sesapa sahaja yang relevant.
My Imam Muda.. InsyaAllah (gambar thn lepas)
Abg Hakim

Adik Hafiz

Bercakap tentang 'intentions' - niat, teringat Hadith Nabi saw. Hadith Satu dalam himpunan Hadith 40 Imam Nawawi rahimahullah yang berbunyi:

ﻋﻦ أﻣِﻴْﺮِ اﻟﻤُﺆْﻣِﻨِﻴْﻦَ أﺑِﻲْ ﺡَﻔْﺺٍ ﻋُﻤَﺮَ ﺑْﻦِ اﻟﺨَﻄﱠﺎب رَﺿِﻲَ اﷲُ ﻋَﻨْﻪُ ﻗَﺎلَ: ﺳَﻤِﻌْﺖُ رَﺳُﻮلَ اﷲِ
ﺻﻠﻰ اﷲ ﻋﻠﻴﻪ وﺳﻠﻢ یَﻘُﻮلُ: (( إِﻧﱠﻤَﺎ اﻷَﻋْﻤَﺎلُ ﺑِﺎﻟﻨﱢﻴﱠﺎتِ وَإِﻧﱠﻤَﺎ ﻟِﻜُﻞﱢ اﻣْﺮِئٍ ﻣَﺎ ﻧَﻮَى ﻓَﻤَﻦْ آَﺎﻧَﺖْ
هـِﺠْﺮَﺗُﻪُ إِﻟﻰَ اﷲِ وَرَﺳُﻮﻟِﻪِ ﻓَﻬِﺠْﺮَﺗُﻪُ إﻟﻰ اﷲِ ورَﺳُﻮﻟِﻪِ وَﻣَﻦْ آَﺎﻧَﺖْ  هِﺠْﺮَﺗُﻪُ ﻟِﺪُﻧْﻴَﺎ یُﺼِﻴْﺒُﻬَﺎ أَوِ اﻣْﺮَأَةٍ
یَﻨْﻜِﺤُﻬَﺎ ﻓَﻬِﺠْﺮَﺗُﻪُ إِﻟَﻰ ﻣَﺎ هَﺎﺟَﺮَ إِﻟَﻴْﻪِ)) . رواﻩ إﻣﺎﻣﺎ اﻟﺤﺪﺛﻴﻦ أﺑﻮ ﻋﺒﺪ اﷲ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ إﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺑﻦ
إﺑﺮاهﻴﻢ ﺑﻦ اﻟﻤﻐﻴﺮة ﺑﻦ ﺑﺮدزیﺔ اﻟﺒﺨﺎري، وأﺑﻮ اﻟﺤﺴﻴﻦ ﻣﺴﻠﻢ ﺑﻦ اﻟﺤﺠﺎج ﺑﻦ ﻣﺴﻠﻢ اﻟﻘﺸﻴﺮي
اﻟﻨﻴﺴﺎﺑﻮري ﻓﻲ ﺻﺤﻴﺤﻴﻬﻤﺎ اﻟﻠﺬیﻦ ﻣﻦ أﺻﺢ اﻟﻜﺘﺐ اﻟﻤﺼﻨﻔﺔ.
Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar 
Rasulullah SAW bersabda: 
Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap 
orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka 
hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu 
mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke 
arah perkara yang ditujuinya itu.

Hadith ni menegaskan pada kita bahawa what ever we do kena ada niat kerana ganjaran dan manafaat dari usaha dan perbuatan kita bergantung kepada niat kita. Contoh, kita pergi kerja hari2, niatkan kerja itu sebagai ibadah, sebagai kenderaan utk meraih kemenangan yang hakiki di akhirat dgn mendapat redha Allah. dan sebaik-baiknya niat itu dilafazkan or dilintaskan di dalam hati every time nak gi kerja.

Once kita niatkan kerana Allah, dan mulakan dengan basmallah, insyaAllah tujuan kita akan jelas, kerja kita terarah dan terpandu ke arah objective yang kita set dgn cara-cara yang menepati nilai-nilai Islam. huhu.. ni peringatan yang penting utk diri sendiri yang asyik merungut jer bila gi kerje.. yang rasa cam keje tu tak bwk pape makna to myself..huhu..ni petanda niat tak kena ni.. or takde niat langsung.. just go with the flow..

Niat yang betul akan menjaga action kita supaya tak tersasar dan 'ter'buat maksiat dalam melaksanakan satu-satu kerja. For example, time kerje, kita gunakan masa dan alatan pejabat dgn penuh integriti, time buat kek tempahan customer, kita buat sepenuh hati dgn bahan2 yang lengkap dan quality yang bgs.. bukan buat asal siap, janji duit masuk.. huhu..

Soal niat ni soal hati. Soal hati mmg susah nak control dan keep it consistent sebab kita tahu hati manusia ni sentiasa berbolak balik dan imam jugak ada pasang surutnya kan.. so nak nak tak.. need to have constant reminder samaada dari diri sendiri - kira sessi muhasabah or selalu dengar tazkirah supaya kita sentiasa ada kesedaran.

By the way, here's nice song about Hadith 1 from Xifu and Al-Gebra. Happy listening!! :)



About Unknown

A mom to three adorable heroes, insyaAllah will be our Imam Muda(s). A wife to a loving and very supportive husband. Being blessed with all great family and friends around us. A Shaklee Independent Distributor by choice, SID 882031. Dedicated to spread the goodness of Shaklee and promote healthy life.

You Might Also Like

3 comments: