Wednesday 17 September 2014

Doa Memohon Anak Soleh

Assalamualaikum :)

Menjadi impian setiap ibu mempunyai anak2 yang soleh.
Orang kata sejuk perut ibu mengandung tengok anak2 mempunyai sahsiah yang baik dan melalukan amal2 yang soleh.

Bukan setakat itu sahaja, ibu2 juga berharap anak2 yang ditinggalkan seleah meninggalkan dunua yang fana ini ke alam baqa' mampu mendoakan kesejahteraan, keampunan dan keselamatan ibunya dia alam baqa dan akhirat kelak berdasarkan Hadith Nabi Muhammad saw seperti berikut:

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
(Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)


Mendidik anak supaya menjadi hambaNya yang soleh memerlukan usaha yang berterusan dari ibu bapa. Doa yang penuh pengharapan serta Istiqamah kepada Allah supaya Allah menjadikan kita orang2 yang soleh dan solehah, begitu juga zuriat keturunan kita.

Doa ibubapa untuk anak-anaknya sangat makbul. Jangan sia-siakan kemuliaan yang Allah kurniakan kepada ibubapa iaitu mustajabnya doa ibubapa untuk anak-anak.

Rasulullah SAW dalam hadis yang diriwayatkan Ibnu Majjah menegaskan tiga golongan jika berdoa pasti dimakbulkan iaitu orang dizalimi, orang musafir dan doa ibu bapa kepada anaknya.

Tidak tahu macam mana nak doa? Jangan risau jgn gundah gulana.. :)
Di dalam Al-Quran ada banyak doa2 utk anak yand diamalkan oleh para Nabi.
Juga para ibu bapa boleh melafazkan apa yang diharapkan dari Allah kepada anaknya

Antara doa yang ibu amalkan supaya Imam - Imam Muda ibu menjadi anak2 yang soleh adalah seperti berikut.

1. Doa Nabi Ibrahim, Dari Surah Ibrahim Ayat 40



Ibu sangat2 berharap Imam-Imam Muda ibu akan menjadi orang yang mendirikan solat, bukan setakat solat tetapi solat dengan sebenar-benarnya sehinggakan solat itu mampu mencegah anak2 ibu dari melakukan perkara mungkar.

Biasanya doa ini dibaca masa sujud terkahir solat fardhu.


2. Doa Ibadul Rahman, Dari Surah Al-Furqan Ayat 74


Ertinya"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami dari isteri/pasangan dan keturunan kami menjadi penyenang hati kami dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa

Doa ini elok diamalkan setiap kali selepas solat. Bila rasa anak2 kurang dengar kata, mudah hilang sabar dengan karenah anak2, lazim2 kan lah membaca doa ini.

3. Doa-doa amalan harian yang dilafazkan dari hati

Ya Allah, kurniakan rahmat, sakinah dan mawaddah ke dalam rumah tangga kami supaya ruma tangga kami ini menjadi tempat yang baik untuk kami mendidik anak2 kami menjadi anak yang soleh


Ya Allah, Ya Rahman, kurniakanlah kesabaran yang tinggi, akhlak yang baik, kebijaksanaan dan hikmah supaya kami dapat mendidik anak2 kami emnjadi hambaMu yang soleh, pejuang menegakkan kebenaran dan pejuang pembebas Al-Aqsa.

4. Amalan Ibu Imam Shafie Ketika Meyusukan Anak


Ibu amalkan ayat2 dari Surah Luqman ini ketika menyusukan Imam Muda Hadi. Masa abang2 dulu x tahu lagi. Tapi setakat ni hanya berjaya baca sampai ayat 19 sahaja.. ayat 20 masih belum menjadi amalan. Setiap kali menyusu sambil berwudhu pun belum ikut sepenuhnya. huhu.. masih byk yang perlu diperbaiki

Membaca Surah Luqman ayat 16 ketika menyusukan di sebelah kanan

يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِن تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَكُن فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ

Terjemahan:


(Luqman menasihati anaknya): Wahai anakku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara sekalipun seberat biji sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit ataupun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dibalas-Nya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuan-Nya; lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi.


Membaca Surah Luqman ayat 17 ketika menyusukan di sebelah kiri

يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
Terjemahan:


Wahai anakku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki melakukannya.


Membaca Surah Luqman ayat 18-20 atau zikir ketika bayi sendawa


وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
Terjemahan (ayat 18):


Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.


وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ
Terjemahan (ayat 19):

Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu, sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.
  

أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ

Terjemahan (ayat 20):

Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada kamu nikmat-Nya yang zahir dan yang batin? Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak sebarang pengetahuan atau petunjuk; dan tidak berdasarkan Kitab Allah yang menerangi kebenaran.


Banyak lagi doa2 dari Al-Quran yang boleh diamalkan, contohnya:

  • Doa memohon rahmat :Surah Ali-Imran, ayat 8-9.
  • Doa anak lembut hati: Surah Al-Anbiya, (ayat 69) atau Al-Hasyar (ayat 22-24) Surah Al-Imran ayat 200
  • Doa mohon zuriat yang baik: Surah Ali-Imran (ayat 38)
Anak2 adalah anugerah tuhan yang tidak ternilai, jagalah mereka sebaik-baiknya, dan doakan lah mereka dengan doa2 yang baik, supaya mereka menjadi anak2 yang soleh, penyejuk mata, penenang hati dan mampu memberi syafaat kepada kita di akhirat kelak dengan izin Allah swt.

Wallahua'lam :)

Imam Muda Hakim & Hafiz yang suka posing

Imam Muda Hadi yang ceria meria sokmo


About Unknown

A mom to three adorable heroes, insyaAllah will be our Imam Muda(s). A wife to a loving and very supportive husband. Being blessed with all great family and friends around us. A Shaklee Independent Distributor by choice, SID 882031. Dedicated to spread the goodness of Shaklee and promote healthy life.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment