Saturday 27 September 2014

10 Sebab Kenapa Mealshake Penting Untuk Tumbesaran Si Manja

Assalamualaikum & Salam Sejahtera


Hari ni nak sambung sharing pasal nutrisi untuk Si Manja. Kenapa saya rasa subjek ni penting?
Sebagai seorang ibu kepada anak2 yang sedang membesar, tiada yang lebih mengembirakan dari melihat anak2 membesar dengan sihat. Sebab saya pernah mengalami pengalaman anak demam tinggi sampai sawan, anak ekzema teruk (acute eczema) sampai berdarah-darah, sampai tak nampak mukanya yang comel tu dan anak kena pneumonia sampai masuk ICU.

Pastinya saya tidak mahu melihat anak-anak mengalami kesakitan sebegitu lagi dan saya berharap dapat membantu ibu-ibu lain supaya tidak perlu menghadapi pengalaman yang memeritkan itu. Antara faktor utama yang mempengaruhi kesihatan anak kita adalah pemakanannya atau nutrisi, penjagaan kebersihan dan semestinya doa dari ibu bapa :)

Kenapa Nutrisi Penting Di Awal Perkembangan?


Bekalan nutrisi yang cukup membantu perkembangan optimum dari segi fizikal, mental, intelek, sosial dan aspek emosi. Nutrisi yang lengkap juga membantu mencegah dari penyakit kronik.

Kanak-kanak yang sihat adalah  mereka yang kuat, aktif, pantas, yakin dan menyedari kebolehan sebenar.






Kanak-kanak yang tidak sihat mempunyai sistem imunisasi yang rendah serta mengalami simptom-simptom seperti sering pening, muntah dan cirit birit , sentiasa batuk dan bersin, serta mengalami sakit kepala dan sakit perut, Pertumbuhan mungkin terbantut kerana kekurangan nutrisi tertentu.


Serangan Alergik juga sering mengganggu perkembangan fizikal, mental dan emosi anak2, Alergik boleh mengakibatkan pencapaian akedemik kurang memusakan, terpaksa ponteng sekolah kerana badan gatal, bengkak dan sebagainya serta mungkin menghadapi masalah dalam pembelajaran dan fokus.

Kanak-kanak yang kekurangan zat besi akan menghidap Anemia, iaitu kekurangan sel darah merah yang sihat.  Meraka akan sentiasa penat dan tak mampu untuk fokus justeru menghadkan keupayaan mereka untuk meneroka dan berinteraksi dengan persekitaran.

Nutrisi yang tidak seimbang pula boleh mengakibatkan Obesiti yang biasanya berkait rapat dengan penyakit kronik yang lain seperti tekanan darah tinggi, sakit jantung dan lain2.



Sudah pasti lah setiap kesakitan anak itu menjadi penderitaan pada ibubapa. Nutrisi yang lengkap dan gaya hidup yang sihat bukan sahaja mempengaruhi kesihatan tetapi juga membei kesan kepada masa depan anak-anak kita.




Boleh kah anak-anak mendapat nutrisi secukupnya dari makanan seharian?
jawapannya boleh rujuk entry saya yang sebelum ini Kesihatan Si Manja - Apa yang Perlu Ibubapa Tahu

Ok, hari ni saya nak share pasal supplement yang memang setiap hari saya bancuhkan untuk anak2 sejurus selepas mereka bangun tidur waktu pagi iaitu Mealshake. InsyaAllah, Mealshake mampu memberi lebih dari apa yang Si Manja kita perlukan untuk pertunbuhan dan perkembangan.


10 Sebab Kenapa Mealshake Penting Untuk Tumbesaran Si Manja

1. Karbohidrat 
Mealshake membekalkan karbohidrat yang mempunyai Indeks Glisemik yang rendah. Karbohidrat dari Mealshake ditukarkan kepada tenaga secara perlahan-lahan dan ini akan membekalkan tenaga sepanjang hari untuk Si Manja kekal aktif

2. Protin
Dilengkapi dengan 9 asid amino yang penting untuk pertunbuhan dan pembaikan tisu badan

3. Vitamin A, C, E
Kaya dengan antioksidan yang megekalkan kesihatan kulit dan membaiki sel-sel badan serta melindungi sel daripada dirosakkan oleh radikal-radikal bebas


4. Serat
Membantu penghadaman dan mengelakkan sembelit

5. Vitamin-Vitamin B
Meningkatkan fokus dan perhatian dan memelihara kesihatan saraf



6. Sodium & Magnesium
Membantu memlihara keseimbangn air dalam badan, mengurangkan rasa letih

7. Vitamin C
Untuk kesihatan gigi. gusi dan kulit serta menentang infeksi kuman

8. Vitamin A
Vitamin A diperlukan untuk kesihatan epitelium (lapisan sel luar) kornea dan konjuntiva (membran mukus lembut yang menutupi bahagian depan dan dalam kelopak mata).



9. Kalsium & Vitamin D
Kalsium penting untuk kesihatan dan pembentukan tulang anak-anak. Vitamin  pula penting untuk membantu penyerapan kalisum yang optimum

10. Zat Besi(Iron) & B12
Penting untuk pembinaan sel darah merah


Cara Pengambilan Mealshake


Mealshake hanya boleh diberikan kepada kanak-kanak berumur 1 tahun ke atas sahaja. Walaupun Mealshake biasa disarankan untuk kanak2, tetapi ia adalah Supplement Multivitamin yang sangan sesuai untuk dinikmati bersama.

Berikut adalah cadangan pengambilan Mealshake mengikut usia:

Umur 1-3 Tahun ; Satu sudu teh sehari dicampur dengan susu

Umur 4-6 Tahun : Satu sudu besar sekali sehari dicampur dengan air kosong atau susu

Umur 7-12 Tahun : Satu sudu besar, dua kali sehari dicampur dengan air kosong atau susu

Atas 12 Tahun - Warga Emas : 3 sudu besar sehari dicampur dengan air kosong atau susu


Mealshake boleh dicampur dengan minuman kegemerana anak-anak atau dewasa, cuma jangan dibancuh menggunakan air panas, air berkarbonat dan berkafein



Ayuh ibu2, berikan yang terbaik utk anak-anak kita. Ini adalah usaha kita untuk mengurangkan kesakitan anak-anak dan penderitaan kita melihat anak sakit dan membantu mereka membesar dengan sihat,bijak, yakin dan cergas


 




Jangan lepaskan peluang membeli sambil menyumbang dengan penjimatan yang hebat bulan ini dengan Promosi Beli 3 Percuma 1 Mealshake :D





Untuk pembelian sebarang supplement Shaklee atau pertanyaan lanjut dan konsultasi ekslusif sila hubungi saya 

Hanun Farha
SID: 882031
Call/SMS/Whatsapp: 0129503142

About Unknown

A mom to three adorable heroes, insyaAllah will be our Imam Muda(s). A wife to a loving and very supportive husband. Being blessed with all great family and friends around us. A Shaklee Independent Distributor by choice, SID 882031. Dedicated to spread the goodness of Shaklee and promote healthy life.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment