Sunday 5 October 2014

Riadhah Bersama Imam-Imam Muda- Bukit Gambang Safari Park



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh & Salam Sejahtera

Imam-Imam Muda ibu dan ayah adalah permata hidup kami dan merupakan prioriti dalam hidup kami kerana anak-anak syurga ini adalah amanah yang besar dari Allah untuk kami. Salah satu cara kami menjaga amanah ini adalah dengan berusaha mendidik mereka mengenal Allah dengan mentadabbur ciptaan Allah yang Maha Hebat, Maha Teliti dan Maha Sumpurna dengan aktiviti yang menyeronokkan dan membangunkan jiwa mereka.

Salah satu aktiviti yang sempat kami lakukan bersama walaupun masa tu ayahanda tengah sibuk dengan tuntutan kerja ialah melawat ke Bukit Gambang Safari Park.

Terletak di dalam kawasan hutan sekunder seluas 138 ekar dan hanya 35km dari bandar Kuantan, Bukit Gambang Safari Park adalah Zoo Safari yang terbesar di Malaysia. MasyaAllah.. memang tersangat besar :)

Antara yang menarik tentang taman safari ni ialah:
  • Ada White Lion yang pertama dan satu-satunya di Malaysia
  • White Lion

  • Wild Savannah (macam safari kat Africa tu) yang boleh drive through yang paling besar. Kira macam masuk dalam habitat semulajadi binatang2 tu
  • Tempat jalan kaki yang berbumbung ( tak kena terik matahari) dan stroller friendly, very thoughtful lah sapa yang design tempat ni :)
  • Taman ini terbahagi kepada 2 bahagian, satu untuk pengunjung berjalan melihat binatang2, satu lagi kawasan khas untuk Tram Drive-through.
  • Ada juga taman siang dan taman malam (night Safari ouls!!)

Plan kami ke sana adalah plan yang agak last minute juga sebab the day nak pergi tu baru decide nak pergi Safari Park ni, Tapi tak perlu much preparation pun. Just make sure anak2 cukup rehat, bawak bekal anak2 macam biasa dan air masak kalau boleh bawak banyak sikit.

Kami sampai di Kawasan Bukit Gambar Resort City dalam pukul 1 tgh hari. Sementara tunggu adik ipar sampai masuk waktu zohor, dan kami solat dulu kat surau yang ada kat bangunan resort. Dah siap solat kami terus ke kawasan entrance Safari yang terletak bersebelahan dengan entrance Water Theme Park. Actually nak solat dekat Theme Park tu pun boleh, ada surau kat Lobby Water Park tu dan juga surau bila dan masuk dalam Safari Park tu. Very convenient for Muslim visitors :)

Ok, tiket kami beli kat situ at the ticketing counter. Harga tiket seperti di bawah. Sekali pandang macam mahal, tapi it is so worth the experience! For us, harga dia very reasonable :)


Mykad (RM)Non Mykad (RM)
Admission
Adult 
 Child/ Senior Citizen
Adult 
Child/ Senior Citizen 
Safari Park & Night Jungle
 38  
28
68 
48 
 Night Jungle
 28 
 18
48
28

Notes:
  • (RM) Ringgit Malaysia
  • FREE Admission for children below the height of 90cm
  • Kindly present Mykad / Mykid during purchase of tickets
  • Last Entry for Wild Savannah : 5.00pm
  • Last Tram to Wild Savannah : 6.00pm
  • Last Entry for Night Jungle : 9.00pm 

Ok, satu lagi info penting, Safari Park ni bukak tengah hari untuk hari2 bekerja dan TUTUP pada setiap hari RABU, tapi kalau Rabu tu jatuh pada hari cuti umum atau dalam masa cuti sekolah, Rabu pun bukak. Operating hours Gambang Safari Park ni seperti tertera di bawah :)

Bukit Gambang Safari Park Operating Hours
Masuk saja ke Safari Park tu kami bergegas ke Forest Arena untuk tgk Bird Show. Memang awesome lah bird show kat situ. :) Ia menunjukkan betapa bijaknya makhluk Allah dari spesis burung ni sebenarnya. Sebab tu lah orang zaman dulu guna burung untuk hantar surat, memang boleh dipercayai kalau burung itu dilatih dengan baik. Kepakaran mengecam mereka sangat baik. Dan mereka juga boleh diajar bertutur. 

Subhanallah, seekor burung kakak tua ni boleh sebut simple words, boleh buat bunyi orang nangis, ketawa, bunyi ayam berkokok!!.. ahaqs.. bunyi kucing, bunyi anjing menyalak.. MasyaAllah!! first time tengok OK! Pastu another bird dioarng panggil Professor, boleh ngeja ngan boleh jawab soalan matematik!! Hehe.. Abg Hakim sgt kagum bila burung tu jawab sama mcm dia jawab, 18 + 6 = 24!! 
Dan beberapa jenis burung lain yang keluar dari satu pintu, terbang dalam satu flock ke pintu yang lain, sebelum tu berlegar diatas kepala penonton bersama-sama dalam satu formation yang menakjubkan :) Helang besar pun ada uols!  Bukan budak2 je yang seronok, mak bapak budak, atuk nenek budak semua sama excited.

Kemudian dan habis bird show kami menjamu selera sekejap sambil menunggu Animal Show yang dijadualkan bermula pukul 4ptg. Shows kat situ semua start on time. Satu lagi benda yang boleh dipuji.

Animal Show pulak menampilkan pelbagai jenis binatang mamalia dan reptilia. Ada Pony and the Cowboy, ada binturung, unta kecil, walabi, ular dan mcm2 lagi lah.. ayam serama pun ada..hehe..

All in all animal and bird show kat Safari Park ni sangat menghiburkan, at the same time a very good educational activities untuk anak. Imam2 muda kami boleh mengenal nama2 haiwan, apa kebolehan haiwan2 tersebut  dan sedikit fakta-fakta menarik tentang haiwan2 itu. Kita sebagai parents cuba raikan keterujaan anak2 melihat aksi2 menarik haiwan ciptaan Allah dan ambil peluang untuk membuka mata mereka kepada kehebatan dan kebijaksanaan Allah swt dengan melihat kehebatan ciptaanNya.

Jadual Partunjukan di Bukit  Gambang Safari Park
Next kami bergegas pulak menaiki tram untuk round the Wild Savannah. Tram di Safari ni dicat seperti kulit binatang yang ada kat dalam safari tu. Sebab apa? Sebab nak blend dengan environment tu.. takde lah binatang2 tu terkejut tgk mcm alien machine masuk dalam hutan tempat duduk diorng kan.


Tram untuk bawak pengujung mengelilingi Safari Park ini

Yes, Wild Savannah ni macam dekat safari yang kat Afrika yang kita selalu tengok kat dalam TV tu kan..It's like kita masuk ke dalam natural habitat binatang-binatang liar ni. Cumanya tak dapat lah tengok aksi pemangsa mengejar mangsa tu sebab binatang2 liar ni diasingkan oleh pagar2 besi yang besar dan tinggi. setiap satu spesis tu ada at least sepasang dalam kandang mereka yang sgt besar tu. hopefully lagi 2-3 tahun boleh tgk anak2 lion, cheetah, tiger, elephant, zebra, hippopotamus,hyena, wildebest,gemsbok etc pulak. Banyak jugak binatang kat safari ni, Oh yea, ada Albino Water Buffalo jugak.. very interesting :)  

Dan sangat mengujakan ialah pengunjung boleh tgk binatang- binatang liar ni secara close up ok, dari dalam tram la of course. Bila lalu kat tempat Hyena tu. sepasang Hyena menghampiri tram kami dan tenung je orang2 kat dalam bas tu.. memang tgk eye to eye lah.. Kena sangat dengan tagline Bukit Gambang Safari Park ni. 'eye to eye with the wild'.

Tapi kat sini tak ambil gambar sgt, ada sket kot dalam phone hubby tapi saya tak share lah kali ni.. let you all experience sendiri the excitement and the surprises :)
Tagline Bukit Gambang Safari Park

Awesome!!!
It was an awesome dan exciting experience untuk kami sekeluarga. Highly recommended untuk anda yang ingin datang bercuti atau transit di Kuantan. Nak makan senang, nak solat senang, baby friendly. Overall memang puas hati, really worth your money.

That time kami pergi dah tengah hari, sempat tgk show dan pergi Wild Savannah sahaja. banyak lagi binatang  tak sempat tengok dan aktiviti yang tak sempat kami sertai. Kalau nak round semua secara santai maybe boleh datang pukul 10 pagi.. and later jika ada rezeki, nak pergi the Night Safari pulak.. adakah comparable dengan Singapore Night Safari.

Another interesting place to be visited and enjoyed in (near) Kuantan. Alhamdulillah, terima kasih Allah atas nikmatMu yang tak putus2, Imam- Imam Muda kami memang sangat seronok, tambahan pulak pergi ramai-ramai dengan sepupu..

Hope you'll enjoy the place as much as we do. Sedikit gambar kenang-kenangan di Bukut Gambang Safari Park.

Rombongan Cik Mah :)
Bird Show



Parrot mengeja
Ibu dan Imam Imam Muda
Eagle
Kami
Opah sangat happy

Tgh syok tgk animal show
Uncle, Aunty & Rayyan Syafiq


untuk info lanjut mengenai Bukit Gambang Safari Park, boleh refer website rasminya di http://www.bgrc.com.my/theme-parks/safari-park

Wassalam :)



About Unknown

A mom to three adorable heroes, insyaAllah will be our Imam Muda(s). A wife to a loving and very supportive husband. Being blessed with all great family and friends around us. A Shaklee Independent Distributor by choice, SID 882031. Dedicated to spread the goodness of Shaklee and promote healthy life.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment