Sunday 19 March 2017

TIPS BERBISNES BAGI IBU YANG SIBUK DAN BEKERJAYA

Saya pernah dpt soalan camni.

'Akak ni dah ler keje, anak ramai, rumah lagi, usrah lagi, sempat pulak tu berbisnes, coaching2 bagai.

Macam akak boleh manage ek?'

Saya tersenyum saja.. biarkan soalan itu berlalu tanpa jawapan.

Saya reflect balik.. alhamdulillah..dah masuk tahun ke empat saya buat shaklee ni..alhamdulillah paling2 kurang pun setiap bulan dpt bonus ratus2. Bila dah jadi leader, merasa bonus 4 angka.

So hari ni saya nak share mcm mana saya manage dan masih setia bershaklee😊


1. TUJUAN YG JELAS

APA niat kita buat bisnes? Sebab apa kita nak buat bisnes ni? Apa yg kita nak capai, da apa penentu kejayaan kita?

Kalau suka2 je, mmg cepat je kalah dengan kesibukan dan kepenatan harian. Kita kena jelas ngan tujuan kita berniaga mcm mana kita jelas dengan tujuan Allah ciptakan kita.

Saya bukan target nak buat bisnes sambil  sambilan nak dpt seribu dua duit extra tapi akak bershaklee utk jadi bebas hutang, boleh sedekah tanpa berkira-kira dan of course time freedom utk keluarga tersayang. So tujuan akak berbisnes nak bina empire..empire yg boleh diwariskan.

Mesti tahu apa BIG WHY kita buat bisnes.


2. PUSH FACTOR YANG KUAT

Push factor saya adalah saya nak MASA utk anak2, untuk didik anak2 seperti yg saya impikan.. dan nak bantu anak2 shaklee saya jana pendapatan, kurangkan beban kewangan keluarga. Itu utk jangkamasa terdekat.

Untuk jangka masa panjang ada BANYAK! 😄 Antaranya nak lebih ramai org kenal shaklee dan lebih sihat dgn shaklee😉. Saya nak semua orang dapat pilih supplement yang terbaik untuk diri mereka dan keluarga.

Push factor sgt2 penting. Ia jadi something yg kita pegang dan pejuangkan. Kalau ujian dtg mcm mana skali pun. InsyaAllah kita takkan mudah give up bila kita ingat push factor kita. Benda ni akan keep pushing us forward.


Macam mana nak tentukan Prioriti kita

3. DAHULUKAN APA YG PENTING

Mmg sembang lah kalau saya kata saya cukup masa utk buat semua benda. Nak buat kerja rumah, sehari suntuk pun belum tentu cukup dengan anak2 kecik, hero2 pulak tu kan. Kalau jadi suri rumah pun kerja rumah tak habis habis yea tak?

Jadi time management dan tahu kita punya priority adalah benda yg kita harus titikberatkan. Dahulukan yg urgent dan penting. Get all the help you can get. Mintak pertolongan suami mana yang boleh. Kita kena kerja as a team.

Kalau nak buat semua sendiri dan semua nak settle dalam sehari mmg fengsan dik non oi. 😅😅


4. BELI MASA

Ni ramai org tahu. Tapi x ramai org amal.
Baca quran 😊. Bila kita rasa kita makin sibuk, masa 24 jam tu rasa cam 2-3 jam je, lagi lah kena byk baca quran.
InsyaAllah terasa lebih lapang, kerja cepat siap dan otak tak serabut sgt.

Sentiasa doa pada Allah supaya diberi keberkatan waktu juga.


5. BISNES ON THE GO

Yes!! Saya rasa, bisnes on the go ni sgt2 sesuai utk org mcm saya..lebih2 lagi most of activity bisnes saya boleh buat online.

Lagi lah jimat masa, jimat ongkos.
Nak coaching anak2, nak buat kelas, nak consult customer, nak buat sharing, boleh je buat sambil urus anak, masa dlm kereta, sambil masak 😄😄. Gitu ler.

Anak2 shaklee akak pun dah makin hebat mengorak langkah. Ada yg sibuk ngan kerja, sambil tu sambung master lagi tapi makin kencang bershaklee. Alhamdulillah. 😊😊

When there's a will, there's a way, omputeh kata 😄

Belum cuba belum tahu kan?
Nak cuba meh contact saya.. kita sembang2 camner nak mula dan buat sampai jadi.

Yuk!!

Hanun Farha
📲 012 950 3142
Shaklee Business Mentor


About Unknown

A mom to three adorable heroes, insyaAllah will be our Imam Muda(s). A wife to a loving and very supportive husband. Being blessed with all great family and friends around us. A Shaklee Independent Distributor by choice, SID 882031. Dedicated to spread the goodness of Shaklee and promote healthy life.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment