Friday 7 November 2014

Tips Tak Nak Marah Anak

Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera

Subhanallah, minggu ni minggu yang hebat!!

Sebab saya jumpa dan dapat join group Fb yang hebat! :) Group Mak Tak Marah Anak (MTMA).

Tak pernah terfikir pun ada group mcm ni kan?
Thanks to admin MTMA sebab create group yang hebat ini.

Pastinya ramai ibu2 yang menghadapi dilema yang sama seperti kami. Setiap hari kita marahkan anak2, dah setiap hari juga kita menyesal dan berazam untuk jadi ibu yang lebih baik, lebih lemak lembut, tak nak marah anak lagi.

Looks familiar?


Namun, azam hanya tinggal azam sebab hari2 cycle tu akan berulang.. 
marah--> menyesal---> berazam---> lupa---->marah anak semula...
sedih kan? 

Saya ada juga membuat pembacaan macam mana nak jadi ibu yang cool dan tenang, tapi agak susah nak amalkan.

Harga dari sebuah kemarahan
Pertama, ingatlah mengamuk di depan anak bukan cara tepat menjadi ibu bapa. Hal itu boleh menyebabkan gangguan pada jiwa anak-anak, ujar ahli psikologi Matthew McKay, Ph.D, profesor dari Wright University di Berkeley, California, yang penulis “When Anger Hurt Your Kids”.

"Studi yang ada menunjukkan bahwa ibubapa yang menunjukkan kemarahan di depan anaknya akan membuat anak tersebut menjadi kurang empati kata McKay.

Anak tersebut akan menjadi agresif dan mudah mengalami depresi dibandingkan anak yang berasal dari keluarga yang tenang, dan memiliki pencapaian yang kurang baik di sekolah. Kemarahan dapat mengurangi kemampuan anak untuk beradaptasi dengan dunia, ujar McKay.

Semakin muda usia anak tersebut, maka semakin besar impaknya. "Ketika anak masih kecil, Anda adalah dunianya," ujar ahli psikologi Robert Puff, Ph.D, penulis “Anger Work: How to Express Your Anger and Still Be Kind”. "Ketika Anda marah, dunia mereka tergoncang. 


Huhu.. sangat besar kan impak bila kita melepaskan emosi amarah kita hanya utk memuaskan hati kita.

Dalam buku Saat Berbahagia Untuk Anak Kita tulisan Muhammad Fauzil Adhim pun ada menyentuh tentang amukan ibubapa ketika anak melakukan kesalahan walhal anak itu masih kecil akan memberi kesan kepada jiwa mereka. Anak yang selalu dimarahi dan dihujani dengan kata-kata kesat dari ibubapa yang sepatutnya menjadi pendokong utama mereka akan betul2 meninggalkan parut pada jiwa mereka.


Beliau juga ada mengatakan kita harus cari ilmu utk didik anak2 dengan baik.. tapi ilmu sahaja tak cukup. Kita mesti mempunyai kekuatan hati yang mampu ikhlas utk terima kerenah anak2, celoteh mereka, ragam mereka, pertanyaan yang tak ada endingnya dan idea2 kreatif mereka yang kadang2 mencuit kesabaran kita yang nipis ni. Tanpa ada kekuatan hati ilmu yang kita ada tak banyak memberi erti..

So ibu2 ayah semua, kita kena mencari kekuatan hati itu untuk tidak memarahi anak secara melampaui batas. Saya perasan anak2 ini terutama yang 7 tahun ke bawah, kalau kita marah2, jerit2, tengking2 pun bukannya dia faham nasihat dan pesanan kita masa kita marah tu, dia hanya dengar kita menjerit, dan itu mengguris hati suci anak2. 

Ingat.. anak2 ini anak syurga, mereka takde dosa.. apa yang mereka buat adalah proses self learning dan self exploration yang perlu untuk setiap manusia dalam proses membesar. Mereka akan lebih faham dan ingat jika kita beritahu secara baik dan berulang-ulang. jangan harap anak2 ini akan ingat dengan sekali ajar yea.
Anak anak lahirnya suci, kitalah yang membentuknya


InsyaAllah bakal Imam-Imam Muda

OK, mana nya tips tak nak marah anak ni?
hehe..
banyak tips tapi bak kata di atas, kena ada kekuatan hati. 
Macam mana nak bina kekuatan hati?

Tips Tak Marah Anak Dengan Bina Kekuatan Hati

Doa pada Allah
Setiap hari, kalau boleh setiap waktu solat. Mohon diberi kesabaran yang tinggi dan mampu menujukkan akhlak yang baik depan anak2, dapat didik anak2 menjadi anak yang soleh dengan penuh hikmah dan kasih sayang.. tengking2 NO-NO

Self Talk
Bangun pagi jer cakap pada diri sendiri hari ni saya nak jadi ibu/ayah yang baik, yang sabar, tak kira apa anak buat, saya akan jadi ibu/ayah paling cool kat dunia, bila anak2 buat perangai, tarik nafas dalam2, peluk anak bila rasa nak marah, dan nasihatinya dengan baik dan berhikmah. Kita pasti boleh!

Dapatkan Support Group/ Kumpulan Sokongan
Support group ni bagi saya sangat berkesan. Ni bukan support group yang jumpa seminggu sekai, atau sebulan sekali. Tapi yang hari2 dok citer pasal jangan marah anak2 syurga, camner nak cool down time nak marah, camner nak 'Switch' dari nak menyinga kepada penyanyi drama sketsa yang tak bertauliah :), yang kongsikan tips2 dan doa2 setiap hari supaya ibubapa dapat manage anak dengan lebih baik, parents jadi lebih sabar dan anak2 jadi lebih baik dan lebih behave.
Pengalaman saya join group macam ni memang sangat membantu.. bila berdepan ngan karenah anak2, semacam ada suara2 kecil yang ingatkan saya pasal apa yang ibu2 lain share dalam group, so dari nak marah tu boleh jadi lebih tenang dan lebih rasioanal, InsyaAllah :)

Berkongsi masalah dengan ibu2 lain yang rupanya 2x5 je dengan kita pun sangat membantu mengurangkan stress kita. We are not alone after all. Itu adalah satu benda yang melegakan ibubapa dan bila kita rasa orang lain pun hadapi masalah yang sama, takde lah kita rasa anak2 kita ni pelik sangat.. normal jer anak2 mcm tu.. so kita mampu jadi ibu ayah yang lebih cool :)

So join lah group mcm MTMA tu.. hehe.. :)

Tingkatkan Amalan Rohani

Amalan rohani seperti zikir, solat sunat, Al-Mathurat, puasa adalah penting untuk membina kekuatan hati dan jiwa kita sebagai ibu bapa. Allah yang memegang hari-hati kita, oleh itu mohonlah kekuatan dengan amalan2 yang mendekatkan diri dan hati kita padaNya

Setakat tu sahaja tips dari Ummu Amirul ni.. saya pun masih banyak perlu belajar dan praktikkan.
Semoga Ibu dapat jadi ibu yang tegas dalam lemah lembut pada anak2 ibu

Saya doakan semua ibubapa yang membaca entry ni dapat menjadi ibu bapa yang lebih penyabar, lemah lembut, bijaksana dalam menangani anak2 dan berakhlak baik untuk mendidik anak2 menjadi anak yang soleh :)

InsyaAllah
About Unknown

A mom to three adorable heroes, insyaAllah will be our Imam Muda(s). A wife to a loving and very supportive husband. Being blessed with all great family and friends around us. A Shaklee Independent Distributor by choice, SID 882031. Dedicated to spread the goodness of Shaklee and promote healthy life.

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment