Wednesday 5 November 2014

Panduan Penting Pengambilan Omega 3

Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Ok, dalam entry yang lepas, Omega 3 Dari Minyak Ikan Terbaik Dunia kita dah tahu tentang pentingnya Omega 3 untuk badan kita. So hari ni saya nak bercerita sikit tentang panduan penting pengambilan Omega 3, seperti dos pengambilan, siapa yang perlu ambil Omega 3 dan siapa yang tidak boleh mengambil Omega 3.

Dos Pengambilan

Menurut artikel Omega-3 fatty acids dari University of Maryland Medical Center , dos pengamblan minyak ikan mestilah berdasarkan kandungan EPA & DHA, bukan berapa amaun minyak ikan itu sendiri. Supplement yang ada dipasaran berbeza kandungan dan ratio EPA & DHA. Biasanya kita dapati asid lemak  Omega 3 dalam kapsul minyak ikan mengandungi 0.18 gram (180mg) EPA dan 0.12gram (120mg) DHA. Kandungan Omega 3 berbeza dalam setiap jenis ikan.

Kanak-Kanak

Omeg 3 digunakan di dalam sesetengah susu formula bayi, yang kita nampak ada DHA & EPA tu. Tetapi tiada garis panduan yang tetap berapakah amaun Omeg 3 yang perlu diambil oleh kanak2. Cuma kanak-kanak perlu elakkan dari memakan ikan yang mungkin mengandungi kandungan merkuri yang tinggi seperti  shark, swordfish, king mackerel, dan tilefish

Minyak Ikan Terbaik

Dewasa

Orang Dewasa hasruslah mengambil Omega 3 tidak lebih dari 3gram sehari. Jika anda ingin makan lebih atas sebab-sebab tertentu, minta nasihat doktor kerana Omega 3 yang berlebihan boleh mengakibatkan risiko pendarahan.
  • Dewasa yang sihat, tidak sejarah sakit jantung : American Heart Asscociation (AHA) mencadangkan untuk makan ikan 2 kali seminggu.
  • Dewasa yang mengalami penyakit jantung coronary: AHA mencadangkan pengambilan supplement Omega -3 (dalam bentuk minyak ikan) 1 gram sehari yang mengandungi EPA dan DHA. Mungkin mengambil masa 2-3 minggu untuk melihat kesan pengambilan minyak ikan tersebut.
  • Dewasa yang tinggi kolesteronya : AHA mencadangkan mencadangkan pengambilan supplement Omega -3 (dalam bentuk minyak ikan) 2-4 gram sehari yang mengandungi EPA dan DHA. Mungkin mengambil masa 2-3 minggu untuk melihat kesan pengambilan minyak ikan tersebut
  • Dewasa yang mempunya darah tinggi saintis mencadangkan 3 - 4 grams sehari.

Peringatan!!
Anda dinasihatkan tidak mengambil Asid lemak Omega 3 jika anda sedang mengambil ubat pencair darah seperti aspirin, warfarin (Coumadin), and clopedigrel (Plavix) kerana asid lemak Omega-3 fatty mungkin menambah kesan ubat pencair darah itu. 


Siapa Perlukan Omega 3 Untuk Menyokong Tahap Kesihatan?

Siapakah yang perlu mengambil Omega 3 ini dan semestinya kita nakkan Omega 3 dari minyak ikan terbaik dunia iaitu Omega Guard kan? Mereka adalah :
  1. Warga Emas
  2. Pesakit Jantung
  3. Wanita yang telah melahirkan anak
  4. Pesakit darah tinggi
  5. Pesakit kulit seperti psoriasis dan ekzema
  6. Orang yang selalu lupa
  7. Kanak-kanak berusia 1 tahun dan ke atas
  8. Pesakit Asma dan alahan
  9. Pesakit Gout atau mempunyai masalah asid urik yang tinggi
  10. Selalu mengalami sakit sendi dan kebas-kebas
  11. Pelajar yang ingin cerdas dan cepat tangkap apa yang diajar
  12. Ibu hamil dan menyusu untuk perkembangan otak anak
  13. Mereka yang ingin lansing dan kulit cantik
  14. Orang yang mementingkan tahap kesihatan yang bagus

Siapa yang memerlukan Omega Guard



Omega Guard Shaklee membekalkan
1000mg asid lemak Omega 3
 termasuklah EPA & DHA

Satu capsul Omega Guard Shaklee mengandungi 330mg asid lemak Omega 3 termasuk 180mg EPA dan 120mg DHA. Cadangan pengambilan adalah 3 capsul sehari, tetapi jika anda mengalami masalah kesihatan seperti yang tertera di atas, dos pengambilan harus ditingkatkan. Konsultasi percuma tentang dos pengambilan Omega Guard berdasarkan tahap kesihatan anda akan diberikan kepada pelanggan saya :)


Nak dapatkan Omega Guard anda hari ini? Bolek Klik link di bawah


atau hubungi saya untuk promosi hebat bulan ini (November 2014)


Hubungi saya utk cadangan supplement Shaklee dan FREE consultation dan order supplement anda sekarang :)


Hanun Farha
SID: 882031

Call/SMS/Whatsapp: 0129503142

fb:https://www.facebook.com/hanunfarha
Fan Page: My Precious Health Cube
About Unknown

A mom to three adorable heroes, insyaAllah will be our Imam Muda(s). A wife to a loving and very supportive husband. Being blessed with all great family and friends around us. A Shaklee Independent Distributor by choice, SID 882031. Dedicated to spread the goodness of Shaklee and promote healthy life.

You Might Also Like

8 comments:


  1. Info yang menarik mengenai minyak ikan Omega-3. Memang pengambilan minyak ikan Omega-3 banyak mendatangkan manfaat kesihatan. Namun pengambilan minyak ikan Omega-3 boleh juga mendatangkan kemudaratan sekiranya ianya diambil dalam dos yang berlebihan.

    ReplyDelete
  2. Saya pesakit darah tinggi perlukah saya abaikan ubat pencair darah setelah mengambil omega3.

    ReplyDelete
  3. Saya pesakit darah tinggi perlukah saya abaikan ubat pencair darah setelah mengambil omega3.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebaiknya En Kiran rujuk kepada doktor tentang ini. Omega juga berfungsi mencairkan darah dan ada kajian yang Omega boleh bertindak seiringan dengan Ubat pencair darah. Untuk kepastian, saya cadangkan En Kiran minta pendapat doktor yang merawat En Kiran.

      Delete
  4. Saya baru berusia 20 tahun. Saya tidak mengalami sebarang penyakit cuma mengambil minyak ikan ini sebagai penjagaan kesihatan dari awal. Berapa biji yang saya perlu ambil sehari dan wajarkah usia saya ini mengamalkan minyak ikan ini?

    ReplyDelete
  5. untuk org yg buah pinggang kurang sehat blh tak makan suppliment omega 3

    ReplyDelete
  6. Boleh kah pesakit ulu hati mengambil omega 3 minyak ikan

    ReplyDelete