Sunday 7 December 2014

Journey of A Premature Baby- Everyday is A Miracle

Assalamualaikum & Good Day.

I came across this video of a baby born 3 and a half month early!

Seen his journey toward's survival  is such a miracle. With his mom and dad as the biggest supporter and  delicate care by the NICU staff he made through the challenges.

Let's watch the video





MasyaAllah, amat kecik baby preemie ni. Never had an experience seeing one  live on front of my eyes let alone holding these tiny little angels.

Allah hadiahkan bayi yang sangat kecil dan sangat vulnarable kepada ibu2 yang melahirkan bayi pra-matang dan Allah berikan juga semangat yang sangat besar untuk ibu-ibu ini, mengharungi 100 hingga 180 hari ulang alik ke wad menyuntik semangat dengan unlimited dose of love kepada anak-anak kesayangan mereka dengan harapan yang menggunung bahawa satu hari nanti they will finally get to go home with a strong and healthy baby.

premature baby
Indeed.. Preemie parents are extra special parents


I really admire preemie's mother' strength and unwavering spirit. She has to get all the support she needs especially from the husband, family and friends. She needs to be healthy physically, mentally and spiritually strong in order to care for her baby and watch him progress from day to day..



Tips For Preemie's Parents


Sedikit tips untuk ibu-ibu hebat yang baru melahirkan anak pra-matang.
Untuk memudahkan penjagaan anda, ingatlah 5S:

1. Sentuhan ibu

Sentuhan ibu merupakan faktor utama dalam memastikan bayi pramatang berada dalam keadaan stabil dan selamat. Dakaplah bayi rapat ke dada anda. Pergerakan ini bukan sahaja boleh menenangkan bayi, malahan ia juga boleh membantu merapatkan hubungan antara ibu dan anak.

2. Suara ibu meyamankan jiwa

Suara ibu juga mampu membantu menenangkan bayi pramatang anda.
Cuba luangkan masa berbicara dengan bayi pramatang anda dan ucapkan kata-kata penuh kasih sayang kepadanya.

3. Susu ibu paling sesuai

Susu ibu sudah terbukti secara klinikal mengandungi segala nutrien dan zat yang penting. Oleh itu, ia merupakan makanan terbaik bagi bayi pramatang. Sekiranya anda tidak dapat menyusukan bayi anda atas sebab tertentu, bincanglah dengan doktor anda segera mengenai sebarang alternatif terbaik bagi susu ibu.

4. Semak keadaan bayi

Bayi pramatang mempunyai keadaan fizikal yang lebih lemah berbanding bayi yang dilahirkan cukup tempohnya. Oleh itu, bayi pramatang sudah pasti akan mempunyai keperluan yang lebih mendesak. Sentiasa perhatikan perubahan bayi pramatang anda dan rujuklah pada pakar perubatan sekiranya berlaku sebarang perubahan ketara.
Biasanya, sekembalinya bayi pramatang dari hospital, mereka akan tidur sehingga 15 ke 22 jam sehari. Bayi pramatang biasanya tidak begitu menangis . Mereka akan lebih banyak menangis bila semakin hampir dengan tarikh sepatunya diahirkan.

5. Selitkan masa peribadi untuk ibu

Pastikan anda sebagai penjaga utama bayi mempunyai masa rehat untuk diri sendiri. Kami di sini amat memahami intuisi ibu untuk menjaga bayi mereka dengan sesempurna mungkin, namun jika anda sendiri tidak bertenaga, masakan anda mempunyai tenaga yang cukup untuk menjaga bayi anda?

Apa yang penting, jangan lupakan bahawa anda telah berjaya melahirkan seorang lagi insan ke dunia ini. Jangan patah semangat dan terus berusaha demi anda dan juga bayi anda!


As preemie baby needs lot of special care, ibu bapa perlu ada ilmu/knowledge to some extend untuk jaga bayi pra-matang mereka. Consult your doctor is the best. In case you need more info there's always books and articles on the web available for reference.Salah satu website yang boleh dirujuk untuk penjagaan bayi pra-matang ialah www.healthychildren.org

Pengalaman Ibu Malaysia Menghadapi Cabaran Bayi Pra-Matang


Ikuti juga pengalaman Pn Hidayah, seorang ibu yang melahirkan bayi pra-matang dan berjaya memberi susu badan kepada anak di dalam incubator.


Semoga ibu bapa yang melahirkan anak2 pra matang tetap tabah dan kuat sehingga tiba masanya anda dibenarkan membawa your little angle home.



Allah berikan kita bayi pramatang supaya kita belajar menghargai setiap hari, kerana, with preemie babies, everyday is a miracle :)


About Unknown

A mom to three adorable heroes, insyaAllah will be our Imam Muda(s). A wife to a loving and very supportive husband. Being blessed with all great family and friends around us. A Shaklee Independent Distributor by choice, SID 882031. Dedicated to spread the goodness of Shaklee and promote healthy life.

You Might Also Like

1 comment:

  1. Hey thегe and Thank you so much for sharing this information. It has very useful. Please keep sharing.If you want more about the best treatment for premature infant Kindly click the link
    infant specialist doctor in coimbatore

    ReplyDelete