Friday 12 December 2014

Adakah Vitamin E Selamat?

Assalamualaikum & Good Day :)


Vitamin E
VITAMIN E

Vitamin E selalu dikaitkan dengan kulit cantik dan memang terbukti dari zaman atuk nenek kita lagi.
Vitamin E telah dijumpai oleh saintis pada tahun 1922 Pada tahun 1968, Food and Nutrition Boards of the National Academy of Sciences US secara rasminya mewartakan Vitamin E sebagai satu nutrien yang perlu untuk manusia. 
Persoalannya, adakah ianya selamat? Apa pula kesan sampingannya?



Adakah Vitamin E Selamat?

Mereka yang mengambil Vitamin E selama bertahun-tahun pasti boleh menjawab soalan ini dengan yakin, Namun bagi anda yang baru berjinak-jinak dengan supplemen vitamin E ataupun masih berkira-kira untuk mengambil supplement vitamin E mesti tertanya-tanya kan?

Ok, dalam buku 'Prescription For Longevity' yang ditulis oleh Dr. James Scala terdapat perbincangan mengenai keselamatan Vitamin E dengan terperinci. Secara global terdapat lebih dari 1000 laporan perubatan berkenaan keberkesanan dan keselamatan penggunaan Vitamin E. Kajian bertahun-tahun oleh University Harvard ke atas lelaki dan wanita membuktikan Vitamin E mampu mengurangkan risiko penyakit jantung hampir 41% dan strok dengan 3%.

Kajian juga membuktikan dos selamat ialah 3,200IU.


IU adalah international unit, di mana 1 mg vitamin E bersamaan dengan 1.5 IU.


Satu persoalan dah terjawab.. soalan kedua..


Kesan Sampingan Vitamin E

Sebenarnya banyak 'kesan sampingan'  selain daripada mendapat kulit yang cantik dan membantu mengurangkan risiko sakit jantung dan strok jika kita mengambil Vitamin E mengikut dos yang sepatutnya seperti yang dicadangkan oleh doktor atau pakar nutrisi. Dengan kata lain, Vitamin E mempunyai pelbagai manfaat, sebab itu lah ia diwartakan sebagai essential nutrient.

Jom kita tengok apakah manfaat utama vitamin E

Manfaat Utama

Anti Penuaan - 1 kapsul vitamin E sehari membantu melambatkan penuaan, mengurangkan kedut, garis halus, parut, jerawat kecik dan bintik-bintik penuaan, Ianya mampu memulihkan tekstur kulit dan ton muka, dada dan otot paha

Anti-Oksidan yang Kuat - Pengambilan lebih dari 3 kapsul sehari untuk anti-oksidan yang kuat dan berkesan untuk melawan kanser, mengukuhkan sistem imun, menghalang atau melambatkan pertumbuhan tumor, kurangkan kerosakan akibat radikal bebas. Juga embantu memperbaiki masalah oksidasi katarak dan masalah penglihatan

Mempertingkatkan Kesuburan - Kajian pada tahun 1924 mendapati vitamin E mampu memulihkan kemampuan reproduktif. para suami yang mengambil 600IU-800IU vitamin E sehari mampu meningkatkan kiraan sperma mereka

Kelestarian Tenaga - Meningkatkan kelestarian seksual dan tenaga dengan membekalkan oksigen yang lebih

Membantu Pesakit Arthritis - Vitamin E membantu meningkatkan keanjalan salur darah, memperbaiki kitaran darah, melegakan bahu kejang, pening, buasir, urat verikos dan sakit sendi

Membantu Mencegah Keguguran - Kajian perubatan menunjukkan pengambilan 200IU-400IU Vitamin E sehari sangat membantu mengurangkan risiko keguguran

Mengurangkan Parut - Vitamin E boleh disapu terus pada luka untuk mengurangkan kesan parut

haaa.. banyakkan 'kesan sampingan' vitamin E ini?
Anda tak perlu risau jika anda mengambil Vitamin E dari sumber semulajadi (bukan sintetik) dan mengikut dos yang betul, InsyaAllah tiada kesan sampingan yang perlu dikhuatiri.

Jadi, sekarang anda sudah yakin untuk mengambil Vitamin E sebagai sebahagian dari diet harian anda bukan?

Kita ada pilihan samaada untuk mengambil sumber vitamin E dari makanan yang kita makan seharian atau mengambil supplement vitamin E yang ada di pasaran


Vitamin E shaklee
Sumber Vitamin E dari Makanan Semulajadi

Jika anda memilih untuk mengambil dari sumber makanan seharian, anda seharusnya tahu cara untuk memastikan anda mendapat kuantiti Vitamin E yang cukup setiap hari.

Cara yang lebih senang adalah mengambil supplement kerana supplement Vitamin E disediakan dalam dos tertentu, memenuhi dos keperluan seharian untuk pelbagai keperluan dan dalam had yang selamat.


Memilih Supplement Vitamin E Terbaik

Ada beberapa perkara penting yang perlu kita tahu sebelum membeli supplement Vitamin yang banyak terdapat di pasaran.

Vitamin E dan Selenium

Vitamin E sahaja tidak sempurna tanpa selenium. Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.

Vitamin E Semulajadi vs Vitamin E Sintetik

Vitamin E bersumber semulajadi dan ini boleh dilihat pada label botol vitamin anda sama ada ia 'd' atau 'l'. Bagi yang bertulis pada label dengan 'd' ini bermakna ia adalah sumber asli. Manakala 'l' adalah sumber sintetik atau sumber kimia.

Vitamin E Pilihan Saya

Sudah tentu saya memilih supplement Vitamin E yang saya pasti dari sumber semulajadi dan mengandugi Selenium dan pilihan saya adalah Vita- E Complex Shaklee
Vitamin E terbaik Shaklee
Vitamin E Shaklee
Vitamin E Shaklee diperbuat dari minyak soya organik dan minyak biji gandum yang kaya dengan Vitamin E, diekstrak d-alpha tocopheryl, d-alpha tocopherol yang aktid secara fisiologi dan digabungkan dengan 8 jenis vitamin E. Ianya vitamin E paling lengkap di pasaran

Mengandungi 10 mg Selenium semulajadi yang membantu tubuh kita menyerap Vitamin E, memelihara membran sel-sel, sel darah merah dan tisu-tisu otot. Ianya juga penyahtoksik semulajadi dan melindungi retina

VITAMIN E DAN EKSTRAK BIJI ANGGUR


Vita-E Complex Shaklee ini lebih ISTIMEWA kerana diperkaya dengan GRAPE SEED EXTRACT yang menambahkan lagi khasiatnya.


Kebaikan kesihatan ekstrak biji anggur 
  • Menyingkirkan radikal bebas 
  • Melambatkan proses penuaan 
  • Mengurangkan kedutan dan meningkatkan keanjalan kulit 
  • Mengurangkan radang (inflammatory) 
  • Meningkatkan daya pertahanan 
  • Membantu kesihatan otak, kulit dan mata. 
  • Membantu pengedaran mikro dan kardiovaskular. 
  • Mencegah masalah kelenjar prostat 
  • Mencegah kesan negatif yang disebabkan oleh sinar ultraviolet 
  • Membantu fungsi sistem saraf otak 

Softgel Vita-E Complex
Dapatkan Vitamin E terbaik untuk  jantung, kulit, mata, kesuburan, anti penuaan dan kesihatan keseluruhan anda hari ini :)

Dah lama cuba atasi masalah jerawat dan parut jerawat?
Anda wajib cuba Vitamin E Shaklee.

Lepas 7 Tahun Geram Muka Berjerawat Teruk, Ini Yg Dia Buat from iReach HD on Vimeo.


Berita baik untuk anda kerana bulan ini adalah bulan promosi Vita- E Complex Shaklee!!
Klik di sini untuk info lanjut tentang promosi hebat bulan ini.

Hubungi saya untuk pertanyaan lanjut :)

Hanun Farha

SID: 882031

Call/SMS/Whatsapp: 0129503142

fb:https://www.facebook.com/hanunfarha

Fan Page: My Precious Health Cube
About Unknown

A mom to three adorable heroes, insyaAllah will be our Imam Muda(s). A wife to a loving and very supportive husband. Being blessed with all great family and friends around us. A Shaklee Independent Distributor by choice, SID 882031. Dedicated to spread the goodness of Shaklee and promote healthy life.

You Might Also Like

4 comments:

  1. hampir sebulan sy makan vita E ni. Alhamdulillah, jerawat mmg krg ada dan parut pudar. Bila bangun pg muka lembap sahaja! set kecantikan yg sy amalkan buatkan sy krg mngntok di office dan mgkin itu effect dr vita C :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah! Alhamdulillah. :D seronok saya dengar kesan yang best sis dapat dari set kecantikan Shaklee ini.
      Dengan pengambilan yang konsisten, pasti lebih banyak manfaat yang sis dapat :)
      oh yea, sis nuraziera, kalau sis selsema, ambil 2 biji Vitamin C, patahkan dua, dan telan.. InsyaAllah cepat lega selsema kita :)

      Delete
  2. salam sis hanum..blh sy tahu..utk apa kita patahkn vit c kalau mkn utk selsema?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam atiqah.. kita patahkan untuk pelepasan segera. Sbb bila selsema, kita perlukan dose vitamin C yg lebih tinggi dalam satu2 masa. SR vita C shaklee ada coating yg membolehkan vitamin C dilepaskan 100mg per jam. Bila kita patahkan, coating tu dah tak berfungsi, jadi 500mg tu dilepaskan segera dlm badan.

      Delete